Prezentare lucrări științifice secțiunea II

  1. ABORDĂRI ALE SECURITĂȚII MARITIME Autor: Viorel CALEN, CERONAV, calenviorel@yahoo.com

Abstract: This white paper emphasizes the role that the Romanian Maritime Training Center (CERONAV) plays in equipping seafarers with the knowledge and skills required by international conventions and other accrediting organizations. The paper provides an overview of how the International Ship and Port Facility Security Code (ISPS) entered into force, the basis for introducing maritime security training classes and their content, the curriculum, as well as the competencies gained by students. It also discusses several events that threaten maritime security specific to the Black Sea.    This paper illustrates the importance of training for acquiring the knowledge, skills, and abilities to help seafarers successfully overcome crisis situations that may arise from threats to maritime security.

   Prezenta lucrare evidențiază rolul Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV în pregătirea teoretică și practică a navigatorilor, pentru atingerea standardelor impuse de prevederile convențiilor internaționale și  ale diverselor organisme de acreditare/recunoaștere. Conținutul lucrării include: isoricul apariției Codului Internațional pentru Securitatea Navelor și a Facilităților Portuare (Codul ISPS), fundamentul introducerii cursurilor specifice securității maritime și tematica acestora, subiectele dezbătute, precum și competențele dobândite de către participanți. În final sunt prezentate, la modul concret, câteva evenimente ce constituie amenințări  la adresa securității maritime, specifice Mării Negre.        Concluzia finală a lucrării evidențiază importanța unei pregătiri corespunzătoare și dobândirea unor competențe adecvate, care să-i ajute pe navigatori  în depășirea cu succes a situațiilor critice apărute în urma amenințărilor la securitate maritimă. Keywords:  Threats to maritime security, Ship security plan, Cyber security.

2. SECURITATEA PORTUARĂ PARTE COMPONENTĂ A SECURITAȚII MARITIME Autor: Florin GOIDEA, Director general “CN APM SA” Constanța.

 

Abstract: Elaborarea şi dezvoltarea unor politici explicite privind securitatea maritimă este o abordare de dată recentă în istoria industriei maritime. Încă de la apariția transportului pe apă, securitatea navei şi a încărcăturii sale, a pasagerilor şi a echipajului a fost una dintre sarcinile primordiale ale tuturor celor implicaţi în aventura maritimă. Până de curând, abordarea aspectelor privind securitatea maritimă a fost una care ar putea fi considerată ca tacită. Navigatorii s-au pregătit în decursul istoriei navigației în concordanță cu caracteristicile fiecărei epoci, pentru a asigura securitatea lor și a navei împotriva oricăror pericole, cunoscute sau nu.         Pregătirea lor se constituia totuși ca anexă la vocația ocupațională și mai puțin ca urmare a unor cerințe legislative. Preocuparea internațională în ceea ce privește securitatea navelor, mărfurilor transportate, a echipajelor şi a pasagerilor, a înregistrat o tendință ascendentă în decursul ultimilor 40 de ani. Keywords: securitate maritimă, securitate portuară, Organizația Maritimă Internațională, Convenția SOLAS

3. EDUCAȚIA MARITIMĂ ȘI SCHIMBAREA DE PARADIGMĂ Autori: Conf. dr. ing Gabriel RAICU,Universitatatea Maritimă din Constanța, gabriel.raicu@cmu-edu.eu, Prof. dr. ing. Cornel PANAIT,Universitatea Maritimă din Constanța, cornel.panait@cmu-edu.eu

Abstract: Marine education, as a classical terminology, in its extended complexity synthetically called „Maritime Education”, is that type of education that requires continuous validation at the international level. The synchronicity between what this type of education offers and the requirements of the labor market is validated by maintaining competitiveness or the rapid disappearance in case of maladaptation. However, a careful analysis shows that the education system, although extremely sensitive to state direct investment, still has a remarkable level of flexibility and adaptability, the quality of education being closely linked to receptivity and ability to understand the requirements and changes of the international environment. Keywords: Maritime education, MET, GOBTC, maritime, cybersecurity, emergent technologies, susteinable development

4. POLITICA NAVALĂ ROMÂNIEI SOCIALISTE ÎN VIZIUNEA CAPITANULUI DE RANGUL I Nicolae RADU- Critica modelelor posbelice. Autor: Comandor (rz) dr. Marian MOȘNEAGU, Clubul Amiralilor, Comisia Română de Istorie Militară

                 Fost comandant, timp de două decenii (1964-1984), al Brigăzii 29 Vedete Mangalia, căpitanul de rangul 1 Nicolae Radu (1929 – ?) a înaintat, la finele anilor ̛60, conducerii superioare de partid și ministrului Apărării Naționale lucrarea ,,Despre politica noastră navală”.   În esență, prin această analiză autorul identifica nodul gordian al politicii navale naționale, evidențiind atât centrul de greutate cât și călcâiul lui Ahile al politicii navale a României socialiste.       Abstract: Într-o manieră originală, bazată pe principii și decizii mai mult sau mai puțin realiste în privința organizării și dotării Marinei Militare, ofițerul evidenția unele confuzii și/sau disfuncții în legătură cu misiunile reale ale Marinei Militare. Analiza comparativă a acestora, la mai bine de jumătate de secol de la critica modelelor postbelice, oferă posibilitatea de a identifica mobilul și viabilitatea acestor argumente, ca lecție a istoriei recente a Forțelor Navale Române.

5. DIPLOMAȚIA ȘTIINȚEI: “UNIUNEA NE DA FORTĂ” O EXPERIENTĂ ITALIANĂ Autor CS Mihai I. BURCĂ, Institutul Național de Oceanografie și Geofizică Experinentala (Trieste), e-mail: mburca@inogs.it

Abstract : Cu recent începută decadă a Națiunilor Unite pentru știința oceanelor și pentru o dezvoltare durabilă, avem șansa de a privi înapoi și să învățam din lecțiile anterioare pentru a avea succes în cooperarea și stabilitatea maritimă. Diplomația științifică a oceanelor va fi esențială în avansarea coordonării elementelor necesare pentru a depăși dificultățile istorice. Oceanele și schimbările climatice, hrană și sistemele energetice provenite din oceane, precum și dinamica oceanică (sistemele sale de circulație) interconectată din Antarctica până în  Arctica, reprezintă un efort de cercetare de la pol la pol. Știința în mod sigur poate furniza informații foarte utile, dar nu neapărat înțelegerea și pacea. Adesea cei care iau deciziile la nivel înalt nu reușesc să aplice cele mai noi informații științifice disponibile iar științele oceanului într-un cadrul diplomatic adecvat vor  ajuta autoritățile să țină cont de  aceste beneficii, în continuare, în aplicarea acestor dovezi, pentru elaborarea politicilor naționale și internaționale. Cuvinte cheie: Diplomația științifică, decadă a Națiunilor Unite pentru știința oceanelor și pentru o dezvoltare durabilă, cooperare.

6. CONCEPTUL DE SPRIJIN METEOROLOGIC ȘI OCEANOGRAFIC INTEGRAT. Autor: Lt. ing. drd.Viorel-Mihai TĂNASE, Direcția Hidrografică Maritimă, viorel.tanase@dhmfn.ro

Abstract: Efectele mediului înconjurător impactează cea mai mare parte a acțiunilor militare, inclusiv pe cele ale adversarilor noștri. Neglijate sau ignorate, acestea pot afecta negativ misiunea sau operațiile, oricât de bine planificate și executate ar fi. Forțele Navale Române operează în toate mediile de luptă, iar pentru a spori eficacitatea operațiilor și misiunilor pe mare, pe uscat, în aer sau sub apă este necesar cunoașterea condițiilor de mediu reale și prognozate. Astfel, datele, informațiile și produsele meteorologice și oceanografice (METOC) precise, actuale, relevante, consistente și de încredere asigură comandanților, planificatorilor și operatorilor o parte din cunoașterea mediului și conștientizarea situației necesară pentru a determina și exploata fereastra favorabilă pentru planificarea, executarea sau sprijinirea operațiilor și misiunilor specifice.

7. ÎNVĂȚĂMÂNTUL DE MARINĂ –TRECUT, PREZENT ȘI PERSPECTIVE. Autori: Cdor conf. univ. dr ing. Alecu TOMA,  Cdor univ dr. ing Dinu ATODIRESEI, Lt Adina BOCAI, ANMB

Abstract:La aproape 150 de ani de la punerea bazelor învățământului militar românesc de marină, Academia Navală „Mircea cel Bătrân” este, astăzi, pilonul procesului de formare a ofițerilor din Forțele Navale Române, purtând responsabilitatea unor standarde militare ridicate, impuse de apartenența României la NATO și Uniunea Europeană. Prin articolul intitulat „Învățământul militar de marină – trecut, prezent și perspective” aducem în atenție un sistem de învățământ vocațional în care factorul uman are un rol deosebit de important și impune o abordare multidimensională. Adaptarea într-un timp scurt la o situație de criză precum pandemia de COVID-19 și reconfigurarea integrală a sistemului de învățământ cu repercusiuni pe termen mediu și lung construiesc, în articolul de față, imaginea unei provocări noi căreia a trebuit să îi răspundă și Academia Navală „Mircea cel Bătrân”. În urma unei analize de conținut, am evidențiat stadiul în care se află instituția în prezent din punct de vedere al componentei educaționale și importanța pe care a avut-o baza materială, modernă și permanent adaptată cerințelor, în traversarea perioadei de pandemie cu păstrarea standardelor de performanță.

8. ADAPTAREA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI SUPERIOR DE MARINĂ LA PROVOCĂRILE GEOSTRATEGICE DIN MAREA NEAGRĂ. Autori: Ș.L.univ.dr.ing. CRISTEA Ovidiu,  Academia Navală “Mircea cel Bătrân”, ovidiu.cristea@anmb.ro, Conf.univ.dr.ing. BURLACU Paul,  Academia Navală “Mircea cel Bătrân”, paul.burlacu@anmb.ro, Ș.L.univ.dr.ing. CLINCI Cătălin, Academia Navală “Mircea cel Bătrân”, catalin.clinci@anmb.ro

Abstract: The article aims to disseminate the need for university education to continuously adapt through modern curricula, state-of-the-art laboratories and teachers trained in NATO or allied educational institutions. In the paper we tried to present the evolution of the security environment in the Black Sea region, starting with the fall of the Iron Curtain (1989) and until now. This is done in the context of identifying changes in doctrine and strategy in naval military education, in order to align it with the new challenges of NATO and correlate with recent geopolitical, geo-strategic and security developments in the Black Sea Region. This alignment is achieved by updating the study programs, which is a complex process in which the structures with operational responsibilities in the Defense system, public order and national security must be consulted, as the main beneficiaries. The conclusions of the article represent guidelines to follow, suggestions and opportunities for the development of the specific program for the training of naval officers who work, conspired or normal, in the defense system (MApN), public order (MAI) and national security (STS, SRI, SIE , SPP). Keywords: Învățământ superior, provocări geostrategice, aliniere;Academic studies, geostrategic challenges, updating.

9. COOPERARE DINTRE INSTITȚIILE MILITARE DE ÎNVĂȚĂMÂNT – FUNDAMENTUL SECURITĂȚII PRIN COOPERARE. Autor: Căpitan-comandor Valentin – Costinel TOTIR, Masterand Departamentul Forte Navale, Facultatea de comanda si stat major, Universitatea Nationala de Aparare “Carol I”, e-mail: vtotir@yahoo.com

Abstract: Nivelul de securitate a populației și a teritoriului reprezintă principala diferență dintre statul funcțional și statul eșuat. Începând cu a doua jumătate a secolului al XX-lea, a devenit evident faptul că numai apartenența la o alianță militară, economică sau de altă natură, este în măsură să asigure nivelul de securitate dorit în regiune și, astfel, să creeze premisele dezvoltării și modernizării statului. Acest articol se adresează tuturor persoanelor, indiferent de profesie, naționalitate sau vârstă, securitatea reprezentând fundamentul pe care se clădesc marile națiuni, contribuind decisiv la menținerea unui nivel ridicat al nivelului de trai al populației și influențând semnificativ toate domeniile de activitate. Prin descurajarea agresiuniilor din partea adversarilor şi prin ducerea luptei armate pentru apărarea sau promovarea intereselor naţionale ale statului, instrumentul militar are un rol esențial în menținerea unui nivel ridicat de securitate în interiorul granițelor naționale și în apropierea acestora. Scopul acestui articol este de a scoate în evidență că deși este perceput ca un sistem rigid, în instituțiile militare există abordări diferite pentru aceeași situație, principiul „unitate în diversitate” aplicându-se cu succes și în acest domeniu. Pentru îndeplinirea acestui scop voi profita de participarea la exercițiul RESOLUTE FORCE – 21 desfășurat în comun cu studenții masteranzi de la Academia Militară „Georgi Rakovski” din Bulgaria, făcând o scurtă trecere în revistă a relațiilor româno – bulgare, descrierea pe scurt a scenariului exercițiului și a activităților desfășurate, iar la finalul articolului, inainte de concluzii și propuneri voi scoate în evidență câteva dintre diferențele și asemănările în abordarea situațiilor neprevăzute care au apărut pe timpul desfășurării exercițiului. Noutatea acestui demers constă în faptul că își propune să analizeze cum pot diferențele majore în modul de abordare a situațiilor excepționale să contribuie la optimizarea acțiunilor militare, folosindu-mă de experiența câștigată pe parcursul desfășurării acestui exercițiu. Keywords: securitate, cooperare, învățământ militar.

10. PLANURILE DE ÎNVĂȚĂMÂNT ȘI PROGRAMELE DE STUDIU ÎN CADRUL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI LICEAL MILITAR DE MARINĂ TRECUT-PREZENT-VIITOR. Autori: Cdor dr. ing.Gabriel – Iulian TĂNASE, Comandantul Colegiului Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” Constanța, tanase.gabriel@cmilaicuza.ro Prof. dr. Adrian ILIE, Director adjunct al Colegiului Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” Constanța, ilie.adrian@cmilaicuza.ro

ABSTRACT:    Military education is an integral part of the national education system, open and receptive to the needs and realities of the present, past and future, to the European and Euro-Atlantic novelty, having as concern the basis of ensuring a quality educational act, a new quality of education in relation to the transformations that take place in the education system both nationally and internationally. CUVINTE CHEIE: învățământ militar, marină, educație, calitate, liceu, profil, specializare

11. ÎNVĂȚĂMÂNTUL LICEAL DE MARINĂ LA 140 DE ANI DE LA ÎNFIINȚARE. Autor: Prof. dr. Adrian ILIE, Director adjunct, Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza” Constanța, ilie.adrian@cmilaicuza.ro

ABSTRACT: Marine education began in 1881 with the establishment of a class of marine cadets at Tiglina. Initially it was called the Navy Children’s School and had a duration of 3 years. It started with 20 cadets. Soldier with lower ranks were prepared to train aboard „Mircea” school-ship, built on the London shipyards. A first commanding officer of the school was Rear Admiral Ilie Irimescu. Starting with the year of 1920, the institution will operate in Constanța. The Military Naval High School „Alexandru Ioan Cuza” was established in 1973 and had a duration of 5 years. The high school was disbanded in 1998 and re-established two decades later.

KEY WORDS: Cadet, school-ship, seamanship, military high school

12. CLUSTERUL MARITIM – O SOLUȚIE PENTRU MAI MULTE PROBLEME. Autor: Alin-Florin VASILE, Forțele Navale Române

Abstract:In a complex environment dominated by a variety of conventional and unconventional challenges, characterized by high speed, mobility, uunrestricted access to information (sometimes even up to saturation), technological breakthroughs as well as high resources consumer, the cluster theory becomes a highly efficient instrument /enabler in a tech arms race, and also a trigger for redefining some of the existing concepts.By developing a maritime cluster, one can accelerate technological development, can influence existent strategies and impose multidimensional transformation. The concept of maritime cluster captures a reality more complex than that of seapower. It is adapted to the current situation and properly exploited would respond much more effectively to existing and future challenges, notwithstanding their nature (economic, social or military). In this complex framework, the problem to be solved is to identify the role of the Romanian Naval Forces in the development of this concept, the measures to be elaborated and adopted in close relation with its implication.Key words: maritime cluster, transformation, economic growth, resilience.

13. INSTRUIREA, DELIMITĂRI CONCEPTUALE. ADAPTAREA INSTRUIRII LA RISCURILE ȘI AMENINȚĂRILE REGIONALE . Autor: Comandor dr. Ing. Nicu CHIREA,Statul Major al Forțelor Navale Române, nicu_chirea@yahoo.com

Abstract: Human resource training of any institution, impicitly of the army personnel, represents a comlex, adaptive, continuously, optimized  process, in conditions of efficiency, designed for the effective fulfilment of the fundamental missions of the army, in accordance with national interests and international commitments. Rezumat: Instruirea personalului armatei reprezintă un proces complex, adaptativ, continuu optimizat, în condiții de eficiență, proiectat pentru îndeplinirea cu eficacitate a misiunilor fundamentale ale armatei, în conformitate cu interesele naționale și cu angajamentele internaționale asumate. Prin acest demers se urmărește identificarea unor soluții de optimizare a instruirii, din perspectiva adaptării la dinamica mediului operațional. După identificarea manierei de evoluție a conceptelor privind instruirea forței și prin conturarea unui model de optimizare a instruirii, cercetarea va urmării validarea ipotezei că optimizarea instruirii se realizează în raport de evoluția riscurilor și amenințărilor la adresa securității regionale. Odată cu structurarea unor concepte specifice domeniului abordat, acestea vor putea completa conținutul Doctrinei Instruirii Armatei României, pentru a oferii un cadru doctrinar adaptat nevoilor de instruire in condițiile războiului modern. Noutatea acestei lucrări o reprezintă identificarea unor elemente de conținut pentru adaptarea doctrinei instruirii armatei la noile riscuri și amenințări regionale, având în vedere nevoia de instruire a forței în condițiile realității mediului operațional din regiunea extinsă a Mării Negre. Cuvinte cheie: instruire, standardizare, optimizare, eficiență. Key words :education, standardization, optimization, efficiency.

14. ACTUALITATEA LUI SUN TZU ȘI CLAUSEWITZ ÎN LECȚIILE ÎNVĂȚATE ALE RĂZBOIULUI DIN NAGORO – KARABAKH. Autor: Comandor Auraș Liviu COMAN, Statul major al Forțelor Navale, Auraș.coman@navy.ro

Abstract: In this article, I will highlight Clausewitz’s systematic approach to war and show how useful he remains for formulating the definition of war, capable of conceptualizing the many forms of contemporary multi-domain warfare. To accomplish this task, Clausewitz’s definition of war (as a chameleon), trinity (so current), and the concept of war as an extended duel will be explained and applied to the lessons identified from the Nagorno-Karabakh war. I will also use Sun Tzu’s definition of war and analyze its relevance to the Nagorno-Karabakh war. The differences between Sun Tzu and Clausewitz come from the use of different concepts and deeper spectra of analysis, which correspond to the strategic dynamics of the analyzed war. Separately, Sun Tzu’s emphasis on the importance of information may be useful in understanding why Azerbaijan won this war. The analysis of these identified lessons has the role of implementing all the elements that could be applicable in the Romanian Naval Forces. Keywords: Nagorno-Karabakh’ lessons learned, Unmanned Air System technology, new disruptive ammunition.

15. PROVOCARI CONTEMĂPORANE ÎN DREPTUL MARITIM, Autor Phd. Cristina POPA TACHE

Abstract

The current crises that are going through humanity reflect their effects in all branches of society. International law becomes the savior hero, possessor of effective solutions to many problems. Some traditional notions are reshaped by adaptation and these phenomena are rare and historical. Maritime law, or the law of admiralty, is the body of legal rules governing ships and maritime transport. Discussions on its uniformity have been secondary to current issues that require spontaneous and effective solutions. Roman maritime law and the 13th century Consulate of the Sea („Consulate of the Sea”) were followed by efforts to develop their own maritime codes. Although maritime law is governed by international law, in addition to international conventions, each state has the right to adopt its own maritime legal regulations as it sees fit. The leadership of the mission has been taken over worldwide by the International Maritime Committee – Comité Maritime International (CMI) – composed of maritime law associations from over 30 nations. The current challenges have been initiated by border closures, restrictions and other measures taken by states to limit the spread of coronavirus disease (COVID-19). In this way, a large number of seafarers (estimated at 600,000 in August 2021) were stranded at sea, well beyond the expiry of the contract. and a maximum period of 11 or more months of continuous service on board ships. To these problems are added new situations that are closely related to issues related to naval security. The echo of the specialists will be of great use in the next period.

Keywords: maritime law, global crises, specific measures, international law