Prezentare lucrări științifice secțiunea 1

  1. CANALUL ISTANBUL PROVOCĂRI GEOSTRATEGICE ȘI JURIDICE Autor Cam fl (rtr) dr. Sorin LEARSCHI, Clubul Amiralilor, e-mail: learschi.sorin@gmail.com

Abstract : The naval transit between the Mediterranean and the Black Sea has been and will remain vital for the nations bordering the Black Sea, both in time of peace and in times of crisis or war. The objectives of the paper refer to the identification of the legislative problems and of regional and geostrategic impact generated by the construction of an alternative channel of the Bosporus Strait and the presentation of the intentions of the different states bordering the Black Sea. In approaching the subject represented by the Istanbul Canal, the historical method was used, both geographically and geopolitically, economically, and legislatively, with comparative elements of the predicted or deduced solutions. The research hypothesis from which it started is the fact that the new project will transform the security environment regarding the transit between the Black Sea and the Mediterranean Sea. The general and specific conclusions lead to the identification of Turkey’s ambitions, which, acting for affirmation and recognition as a regional power, benefit from a geographical positioning that allows it to play a decisive geostrategic and economic role. Cuvinte cheie: canal, Marea Neagră, strâmtori,Convenția de la Montreux.


2. ROLUL NAVELOR DE SUPRAFAȚĂ FĂRĂ ECHIPAJ ÎN VIITOARELE CONFLICTE PE MARE Autor : Cam (r) dr. CIOROBEA Constantin, CLUBUL AMIRALILOR, cciorobea@yahoo.comutor:

Abstract: Acest document are intenția de a prezenta un studiu privind navele de suprafață fără echipaj (NSFE) și rolul acestora în viitoarele conflicte pe mare. Material conține o succintă prezentare a utilizări acestui tip de vehicule în trecut și proiectele aflate acum în dezvoltare pe plan mondial. Prezența și creșterea rolului NSFE în acțiunile de lupta moderne generează noi provocări privind modul de selecție și instruire a operatorilor, necesitatea adaptării doctrinei Forțelor Navale la aceste cerințe, identificarea modalităților prin care folosirea în luptă a echipamentelor autonome sau fără pilot respectă prevederile dreptului umanitar internațional. Privind direcțiile de dezvoltare, consider că în viitor vom întâlni o corelare și completare a acțiunilor militare duse de mijloacele cu personal la bord împreună cu cele fără personal. Domeniul oferă foarte multe posibilități, iar planificatorii viitoarelor acțiuni militare pot imagina diferite modalități de angajare. Vom putea vedea o navă cu personal la bord care va direcționa alte trei sau patru mijloace fără pilot în acțiuni de supraveghere, război electronic și cel mai important, lovirea unor obiective. În final o să fac câteva propuneri privind modul în care NSFE se pot încadra în structura de forțe existentă și cum pot fi integrate în sistemul de comandă și control în cadrul unor misiuni pe mare. Cuvinte cheie: nave de suprafață fără echipaj, sistem de comandă autonom, sistem de comandă de la distanță, vehicule fără pilot, nave cu echipaj redus. Key words: Unmanned Surface Vehicle, Autonomous Vehicle, Remote Operated, Unmanned Vehicles, Lightly Manned Ships


3. PUTEREA MARITIMĂ ȘI STRATEGIA NAVALĂ Autor Cam fl (rtr) profesor dr.Cam fl (rtr), profesor dr. Marius HANGANU, Clubul Amiralilor, E-mail: mhanganu49@yahoo.com

            Abstract:  Maritime state power and naval strategy are two intrinsically linked notions. The former encompasses civil areas of activity and the later pertains strictly to the military domain. Both are crucial elements of maritime security. The paper presents the elements of state maritime power and directions for a maritime strategy. Lucrarea abordează doar teoretic o temă aflată mereu în actualitate și oricând poate fi analizată, fiind mai puțin legată de realitățile momentului. Aceste noțiuni (puterea maritimă și strategia navală) sunt legate între ele și trebuie și trebuie abordate în cadrul mai larg care este știința militară.  Cuvinte cheie: putere maritimă, strategie maritimă, știință militară, artă operativă maritimă, tactică maritimă

4. ROLUL INTELIGENȚEI ARTIFICIALE ÎN CONFIGURAREA ÎN VIITOR A ARHITECTURII SISTEMELOR DE COMANDĂȘI CONTROL. Autor : Comandor Daniel-Cornel TĂNĂSESCU, Forțele Navale Române, cornel.tanasescu@navy.ro

Rezumat: Inteligența Artificială (AI) reprezintă cea mai evoluată capabilitate demonstrată a echipamentelor de calcul. În aplicațiile zilelor noastre, conceptul de AI este folosit pentru ca sistemele computaționale să simuleze și să modeleze raționamente apropiate de operatorii umani din perspectiva înțelegerii mediului operațional și al oferirii de soluții pentru diferite scenarii. Cele mai importante funcțiuni ale sistemelor create pe baza AI sunt interpretarea, organizarea și înțelegerea complexă a mediului operațional. Pentru aplicațiile din domeniul militar, utilizarea AI în spațiul de angajare este din ce în ce mai importantă din perspectiva procedurilor aplicabile pentru fiecare fază a operațiilor militare, de la abordarea scolastică la interpretarea cadrului tactic, operativ sau strategic. Un asemenea salt tehnlogic a condus către utilizarea accelerată a unor astfel de capabilități AI de la microstructuri combatante până la comandamente de tip joint. Primul pas în dezvoltarea de capabilități bazate pe AI a fost reprezentat de culegerea de informații relevante pentru zonele de operații, pentru ca ulterior sistemele AI să facă parte integrantă din arhitectura C2 a structurilor de comandă. Avantajul major reprezentat de inserarea capabilităților AI este reprezentat de culegerea și procesarea unui volum foarte mare de date pe toate fazele procesului de planificare dar și de modelarea CONOPS. Este esențial pentru decidenții militari să înțeleagă rolul crescând al AI pe toate palierele și în toate fazele procesului de planificare a operațiilor din perspectiva abordării integrate a spațiului de luptă, pornind de la înțelegerea comună a imaginii operaționale. O caracteristică definitorie a utilizării AI în zona de operații este materializată prin diseminarea rapidă a unor scenarii probabile de evoluție ale adversarului, dar și prin consolidarea unor COA credibile pentru forțele proprii. Pentru viitorul apropiat, caracterizat de dezvoltarea accelerată a tehnologiilor militare revoluționare (sisteme autonome și AI), prioritatea decidenților trebuie să fie reprezentată de implementarea sistemelor militare moderne, în special în arhitectura de comandă și control. Cuvinte cheie: AI, evaluare, comandă și control, zonă de operații.


5. INFLUENȚA REANEXĂRII CRIMEEI DE CĂTRE RUSIA ASUPRA ÎMPĂRȚIRII ZONELOR ECONOMICE EXCLUSIVE ÎNTRE RIVERANII MĂRII NEGRE. Autor: Cam. Dr. Eugen LAURIAN, Clubul Amiralilor, E- euglaurian@gmail.com

Abstract Pentru exploatarea resurselor identificate pe fundul mărilor, imediat după cel de-al Doilea Război Mondial învingătorii și-au pus problema extinderii spațiilor lor economice și dincolo de marea teritorială. Astfel, a apărut necesitatea încheierii unor convenții internaționale privind principiile care trebuie să guverneze acțiunile umane desfășurate în oceanul planetar. După mai multe încercări de a se ajunge la o formă finală, unanim acceptată, a înțelegerilor, în anul 1982 s-a semnat Convenția ONU asupra dreptului mării (Montego Bay). Aceasta precizează că, în baza principiului că „marea aparține teritoriului adiacent”, fiecare țară are dreptul de a-și extinde competențele economice asupra mării libere până la depărtarea de 200 mile marine (370 km) de coastă. Evident, acolo unde interesele mai multor state contravin, linia de delimitare se stabilește prin negocieri directe, bilaterale. Cu toate că mai multe state au încheiat acorduri de delimitare maritimă chiar înainte de semnarea respectivei Convenții, majoritatea țărilor și-au pus această problemă după anul 1982.

Keyword: zone economice exclusive, negocieri bilaterale la Marea Neagra, anexare Crimeea

6. CONTRIBUȚIA, PROVOCĂRILE ȘI OPORTUNITĂȚILE ANGAJAMENTULUI FORȚELOR NAVALE ROMÂNE PENTRU SECURITATEA MARITIMĂ EUROATLANTICĂ Autor: Comandor ing. (Ma.) Valentin – Cătălin VLAD, Forțele Navale Române, e-mail: valentin.vlad@navy.ro

          Abstract:Adoptarea noilor strategii maritime de securitate ale Organizației Tratatului Nord Atlantic (NATO) și Uniunii Europene (UE) a marcat afirmarea interesului și disponibilității celor două organizații de securitate și cooperare de a contribui independent sau în cooperare cu alte entități internaționale pentru securitatea maritimă globală, în cadrul favorabil definit de credibilitatea acțională proprie dobândită de-a lungul timpului, precum și de legitimitatea mandatelor Organizației Națiunilor Unite (ONU) și legilor și tratatelor internaționale.Promulgarea celor două strategii maritime conjugată cu statutul României de membru al ambelor organizații euroatlantice și al ONU, cu dorința și disponibilitatea țării noastre de a se impune drept aliat de încredere și capabil să contribuie activ la securitatea maritimă euroatlantică și internațională deschide în egală măsură provocări, dar și oportunități pentru promovarea și apărarea legitimă a intereselor naționale la nivelul spațiului maritim euroatlantic și internațional având drept exponent Forțele Navale Române. Cuvinte cheie: securitatea maritimă euroatlantică, angajamentul Forțelor Navale Române, securitatea maritimă prin cooperare.

7. PROCESUL DE REGIONALIZARE LA MAREA NEAGRĂ ȘI IMPLICAȚIILE ACESTUIA ASUPRA SECURITĂȚII MARITIME Autori: CAm.Fl.(r) Ion CONDUR, Clubul Amiralilor; Profesor dr. Cdor(r) Ioan CRĂCIUN, Șef Centru, Centrul de Pregătire și Formare Profesională Continuă , Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Informatică – ICI BUCUREȘTI,  ioan.craciun@ici.ro

Abstract: Situată la răscruce de drumuri între Europa și Asia, Marea Neagră a fost de-a lungul timpului mai degrabă un loc de luptă și confruntare, decât un tărâm al cooperării. În contextul Războiului Rece, a fost scena concurenței strategice est-vest. În era post-război rece, a devenit un areal mult mai complicat și mai greu de gestionat. Dacă în timpul Războiului Rece, prezența politică și militară decisivă a superputerilor a asigurat o stabilitate tensionată, în regiune timp de patruzeci de ani, dispariția Uniunii Sovietice a eliberat surse vechi de tensiune și nemulțumiri și a favorizat dezvoltarea unui spațiu geopolitic cu o geometrie variabilă extrem de volatil și dinamic în jurul Mării Negre. Acest articol prezintă procesul de regionalizare a arealului geopolitic din jurul Mării Negre și impactul acestui proces asupra securității maritime regionale.             Cuvinte cheie: securitate maritimă, regionalizare, regiunea Mării Negre.


8. LUPTA ANTISUBMARIN ÎN CONTEXTUL VIITOARELOR OPERAȚII MARITIME Autor: Căpitan Virgil-Silviu PĂUNA, Statul Major al Fortelor Navale, e-mail: silviu272001@yahoo.com

Abstract: Antisubmarine warfare (ASW) is an increasingly complex and challenging domain in current and future maritime operations. Technologically advanced countries keep making breakthroughs in diesel submarine technologies, thus making them an even more serious threat. In order to determine the particularities of future maritime operations it is required to make a competent analysis of two fundamental factors: the security environment, defined firstly by the technical and tactical capabilities of possible threats and then by the operational environment in which these type of operations occur. A full and realistic expertise of these two elements must be the foundation for organizing and developing antisubmarine capabilities, adapting/modeling existing doctrines and tactics, as well as for the training framework of human resources in order to deal with specific threats and challenges. Having a subjective understanding of fundamental changes about to happen in the security and operational environment, this paper envisions the changes required at present in the three basic components of the modern antisubmarine warfare: technological innovation, doctrine and human resource training. Key words: future maritime operations, antisubmarine warfare, antisubmarine capabilities, security environment, operational environment.

9. NOI TENDINȚE ÎN DEZVOLTAREA CONCEPTULUI DE LUPTĂ ANTI-SUBMARIN . Autor: Cpt. ing. masterand Roxana ALEXANDRU, Universitatea Națională de Apărare “Carol I”, Facultatea de comandă și stat major, adresă e-mail: roxanaalexandru23@yahoo.com

Abstract:  The anti-submarine warfare has always been a race between opponents, the ones who are permanently developing submarine stealth technologies, and those who innovate their detection systems, in order to achieve strategic benefits. Theoretically, the race can be won by either side, but the practice has shown that it is easier to hide a submarine, than to find one; the maritime environment is impressive in size, is deep, dark, noisy, irregular and crowded. Anti-submarine warfare traditionally relies on a limited number of manned platforms such as attack submarines, frigates, corvettes and marine patrol aircraft, fitted with a variety of sensors. In recent times, however, a transition has been observed from this pattern, to unmanned aerial, surface and underwater vehicles with equivalent sensors, which become more accessible as they are produced and implemented on an increasingly larger scale. Scientific and technological innovations can change the balance of military power, and the digital revolution can gradually make the submarine detection more reliable. The trend is to shift from large and costly platforms to stand alone ones. One of the latest achievements of the anti-submarine warfare research is the ASW Trail Continuous Unmanned Vessel program, a completely new class of ocean-going vessels with extensive autonomy, without crew on board, with medium displacement, equipped with sensors for silent submarines detection, tracking and identification, designed to perform independent missions, within an area of operation or even globally. Key words: anti-submarine, unmanned platforms, autonomous navigation, detection, cost reduction.

10. CONSIDERAȚII PRIVIND APLICAREA CONCEPTULUI DE INTERZICERE A MĂRII. Autor: Comandor  Valentin – Marian TOMA, Fortele Navale Romane, valentintomita@yahoo.com

Abstract: In this article, I set out to analyse the concept of sea denial as I believe that the modalities of applying this concept are of high complexity due to the intensity of the naval tactical actions in all of the fighting environments. The need to prohibit a certain maritime space arises when the control of the sea is lost in the already established operational area, it is necessary to interrupt the maritime lines of communication of the enemy and thwart its efforts to attempt an amphibious landing. Sea denial can also be complementary to the control of the sea when it cannot be obtained or maintained in a certain maritime space, the sea is denied for both ours and our enemy’s forces. The denial of the sea in a specific maritime area can be achieved early from the time of the conflict ascension or its evolution, the means, ways and tactics used to play a decisive role in achieving the proposed objectives. I urge to highlight the well-known characteristic of the fighting actions that take place in order to sustain the sea denial concept application. Analysing the past naval confrontations, most naval strikes and battles have taken place near the seashore, especially in the closed and semi-closed seas, hence the particular role of the air and land forces coming in to sustain the naval forces. Keywords: sea denial, naval power, choke points, sea control, tactical naval actions, force projection, amphibious operations, freedom of navigation, semi-closed seas, line of communication.

  

11. CENTRUL DE GREUTATE – ELEMENT CENTRAL AL DESIGN-ULUI OPERAȚIEI

Autor: Comandor dr. Cristian ABAIANIŢI, Fortele Navale Române

Abstract: În ultimii ani, în literatura de specialitate, s-au desprins o serie de aspecte teoretice legate de identificarea, determinarea și exploatarea centrului de greutate care, în mod clar, este considerat a fi un element esențial al design-ului unei operații, existența sau inexistența acestuia putând sau neputând încadra operația în timp și spațiu.  

Astfel, în demersul nostru, vom încerca să aducem în atenţie anumite considerente teoretice ale centrului de greutate întrucât, în opinia noastră, determinarea corectă a acestuia reprezintă un proces nu tocmai lesne de parcurs şi care constituie o parte esenţială a design-ului, şi care, ca proces încă abundă de ambiguităţi, restricţii artificiale şi contradicţii. Cuvinte cheie: centru de greutate, metode, puncte tari/slabe critice, capabilităţi critice, cerinţe critice, vulnerabilităţi critice.

12. LEADERSHIP MILITAR ÎN CONTEXTUL VUCA – CONDUCEREA STRATEGICĂ Autor : COSTEL – DENIS GIUBERNEA, Masterand lt.(N) eng., the Command and Staff Faculty “Carol I” National Defense University, Bucharest, Romania, e-mail: denis.allincluded@gmail.com

Abstract:     This paper aims to address the issue of strategic leadership in the context of military leadership. It is necessary for the 21st century leader to possess or develop new skills, abilities and knowledge without which he could not thrive in a volatile, complex, ambiguous and uncertain environment. The present study advocates a reconceptualization designed to help suppress vague and ambiguous definitions of the concept of strategic leadership, while providing the opportunity to enrich the theory in the context of the requirements and needs of the VUCA environment in relation to its mission. has a leader at this level. The novelty of this paper can be translated by expressing in clear, coherent terms a content that will serve as a basis for the foundations of the concept of strategic management, implicitly of strategic thinking by making connections between the closed system of the organization and the external environment. a perpetual change. Keywords: Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity, VUCA, leader, military leadership, strategic leadership.

13. MODERNIZAREA VEDETEI FLUVIALE – O NECESITATE A CREȘTERII CAPABILITĂȚILOR FLUVIALE ÎN PERSPECTIVA 2020-2030 Autor: Comandor Constantin GROSU, STATUL MAJOR AL FORȚELOR NAVALE,                                      constantin.grosu@navy.ro

The dredger ship represents that capability of river forces who’s main mission is to fight against mines on river communicaton routes. In the current situation of modern warfare based on advanced technologies, the modernization of the dredger ships and their mission’s adaptation to the new technological requirements represents a necesity an oportunity in the course of consolidating the river capabilities as modern and trusted naval forces. Equipping the dredger ship with modern mine detection sensors and navigation sensors, with state-of-the-art propulsion and energy systems, with reliable artilery guns and also with balistic and anti-rocket protection systems represents a priority course of adaptation of the dredger ships capabilties to the future warfare requirements but also a change in the philosophy of fighting river mines in the sense of transforming the dredger ship into a ship with increased capabilities in huting down mines. The dredger ship, after modernization, will be a naval platform capable to operate in any hydro-meteo conditions, to find and neutralize the mines equipped with state-of-the-art warfare technologies. Keywords: warfare capabilities, fight against mines, river capabilities

14. SPRIJINUL LOGISTIC ÎN CONTEXTUL RĂZBOIULUI HIBRID. Autor: Comandor ing. MAXIM Valentin, Forțele Navale Române,

Abstract: Scopul lucrării constă într-o analiză a situației dintr-o zonă cu potențial de transformare în teatru de operații, a mijloacelor și instrumentelor folosite pentru hibridizarea ariei respective și oferirea unei soluții de construire a sprijinului logistic al forțelor proprii în perioada premergătoare și pe timpul crizei până la izbucnirea unui conflict convențional.În 2014 când Rusia a anexat ilegal Crimea creând astfel încă un conflict înghețat în zona Mării Negre lumea s-a schimbat aproape complet și vechea paradigmă de securitate a devenit desuetă și caducă în același timp. Pentru a se răspunde și adapta la situație NATO a fost nevoit să dezvolte reacții adecvate și adaptate la criza izbucnită la granița sa și posibil la unele latente in interiorul  acestora. Keywords: sprijin logistic, război hibrid, NATO, Crimeea

15. CONSIDERAȚII PRIVIND POTENȚIALUL IMPACT AL ​​PANDEMIEI COVID-19 ASUPRA EVOLUȚIEI MEDIULUI DE SECURITATE MARITIM. Autor: Cdor. Fănel RĂDULESCU, Forțele Navale Române, fanel.radulescu@navy.ro

Abstract: Pandemics, both by the nature of the pathogen or viral agent that generates them, as well as by the specifics of the dispersion gradient that particularizes them, constitute, in the absence of effective countermeasures, a real threat to humanity. Sometimes, in the absence of the ability to be controlled efficiently and in a timely manner, they may transcend regional boundaries or state borders, and may be able to expand rapidly and cover large geographical areas. Often, such pandemics can lead to critical situations and / or catastrophic effects, even globally. Their impact is manifested by a noticeable damage to social life and almost always leads to considerable loss of human life. Against the background of the disturbances produced at the level of social life, it is possible to reach turmoil and emptiness of authority, to destabilize the economic situation and, last but not least, to the occurrence of events with a strong impact on the security environment in general. Inevitably, the destabilization of the equilibrium state before the appearance and evolution of pandemics with global expansion, can have as an effect a series of reverberations that will determine evolutions or notable impacts at the level of the maritime security environment. The complexity of the effects determined at the level of the marine environment, both as a direct impact of the pandemic and as a result of using its specific conjuncture in order to initiate and develop more or less correct / moral actions, will affect both domains and connected services to areas bordering oceans, seas, bays, estuaries, islands, coastal and coastal areas, navigable waterways, rivers and lagoons, with their airspace and underwater environment, as well as the ability to ensure maritime security by the states that benefit from and / or have access to them. Keywords: Pandemic, SARS-CoV-2, maritime security environment, maritime environment, maritime security, maritime and territorial interests.

16. PROVOCĂRI DE SECURITATE MARITIMĂ ÎN ZONA MĂRII NEGRE. Autor: Lt. ing.  Marius Ștefănel ISCRU, Forțele Navale Române    

Abstract: The evolution of the security environment has led, since the last decade of the twentieth century, to fundamental transformations in the Black Sea, repeatedly carried out at an accelerated pace, although in the early 1990s, the theories of political and military analysts proclaimed victory the relaxation of international relations and the definitive triumph of peace over war, promising serious chances of successful negotiations the end of the arms race. At the international level, the proposed security and safety objectives in the maritime field can only be achieved through cooperation, partnership, exchange of information and coordinated action, by connecting the regions of the globe in an effective warning network The Black Sea Region is of crucial importance to Europe, being a major and a critical intersection of the east-west and south-north corridors. Many experts consider that anyone who controls or dominates the Black Sea can easily project power to European continent, especially in the Balkans and Central Europe, but also in the eastern Mediterranean Sea, as well as in the South Caucasus and the North Middle East.   Key words:The Black Sea Region, concept of maritime security, maritime situational awareness MSA, Anti-acces/ AreaDenial A2 AD.